Hamstermanagement

Gepubliceerd op

Vragen?

Ilse de Jonge

Jonge Informatieprofessional

06 24 92 98 11 06 24 92 98 11
Stuur mij een e-mail

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over ons traineeship.

Aanmelden

Monocentrisch- of modernistisch veranderen van een organisatie leidt tot learned helplessness. En dat leidt dan weer tot ´hamstermanagement´. Het college gaat vandaag over verandermanagement.

Vragen?

Ilse de Jonge

Jonge Informatieprofessional

06 24 92 98 11 06 24 92 98 11
Stuur mij een e-mail

Wanneer je organisatieverandering als iets monocentrisch ziet, dan komen veranderingen vanuit één punt, namelijk vanuit de al-wetende, slimme leider of manager die het overzicht en dus ook de juiste antwoorden met wetenschappelijke basis heeft.

Dit kan een groep medewerkers tot gevolg hebben die massaal stoppen met nadenken en zeggen: 'Vertel mij maar wat ik moet doen als de organisatie zo graag wil veranderen'. Learned helplessness. De manager moet de medewerker uitleggen wat te doen en hoe het werkt. Maar, hoe meer je als manager aan de medewerker uitlegt, hoe meer vragen je krijgt. Oftewel: Hamstermanagement.

Ik zie meteen een blij hamstertje met kleertjes aan voor me, een beetje zo’n hamstertje als in de Albert Heijn reclame. De hamster vraagt van alles aan zijn manager en propt zijn mond vol met alles wat hij van de manager krijgt (de ‘antwoorden’). Hij stopt het in zijn wang, en vraagt meteen om meer. En meer. En meer. Tot de wangetjes van het hamstertje zo groot zijn als appels.

Pas later kom ik er achter wat de docent eigenlijk bedoelde...

Stel dat we er op de werkvloer vanuit gaan dat de manager het allemaal beter weet. Dan is het voor veel medewerkers de gemakkelijkste oplossing om dan maar achterover te leunen en te zeggen is goed, die andere werkwijze. Als dat is wat je wil. Zeg me maar wat ik moet doen. Zodra de manager weg is komt de ware aard van het beestje naar boven, bij de koffieautomaat. ‘Dom van de manager om het zo-en-zo te doen’, ‘wat een onzin eigenlijk’ en ‘dat ga ik dus écht niet doen!’ passeren de revue. 

Wanneer de manager je vraagt om de praktijk te veranderen vraag jij in plaats van ‘waarom’ maar gewoon ‘hoe dan’ en wat je precies moet doen. Protesteren doe je liever niet recht in zijn of haar gezicht. Maar uit elk antwoord op een vraag komt een volgende vraag voort. Wanneer het uiteindelijk resulteert in een vreemde uitkomst, of iets waar je het niet mee eens bent op microniveau, houden de vragen op. Dan komt het oordeel. Dan kun je namelijk veilig overstappen op het zie-je-wel-mantra. Zie je wel: de manager weet het ook niet. Zie je wel: die verandering slaat echt nérgens op! Maar goed: u vraagt wij draaien. Learned helplessness.

Pas later kom ik er achter wat de docent eigenlijk bedoelde. Hamstermanagement is hamstermanagement, omdat de hamster in een rad loopt en steeds harder gaat rennen. De vicieuze cirkel van steeds meer vragen dat leidt tot steeds harder rennen. De wangen van het beestje hebben niks met de term te maken. Jammer.

Columnreeks

Deze column maakt onderdeel uit van een tweewekelijkse reeks, waarin Jonge Informatieprofessional Ilse de Jonge schrijft over iets wat ze meemaakt in haar dagelijks leven. Over de relatie tussen overheid en burger en de invloed van digitalisering op de samenleving. Over wat ze ziet tijdens haar werk als Jonge Informatieprofessional of leert tijdens haar opleiding, de Master of Public Information Management (MPIM). Over de invloed van digitalisering, het nieuws en de wereld om haar heen, maar ook over haar collega's, ambtenaren, borrelen op het plein en vergaderingen op maandagochtend.

Lees hier de andere columns van Ilse

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over ons traineeship.

Aanmelden