Een beeld vertelt meer dan duizend woorden

Inleiding blogreeks Graphic Facilitation over de kracht van visualisaties.

Gepubliceerd op

Vragen?

Wat is de kracht van beelden? Als we geboren worden zijn we allemaal beelddenkers. Onze gedachten bestaan uit een woordloze stroom beelden met een eigen taal en logica. Vanaf de kindertijd gaan kinderen steeds meer woorddenken. Taal leren we aan. Hiermee leren we de hoeveelheid woorden en beelden te ordenen en beheersen. De meeste volwassenen maken gebruik van een combinatie van beelddenken en woorddenken.

Vragen?

Hoe werkt beelddenken?

Beelddenken is een associatief proces dat zich afspeelt in de eindeloze ruimte van onze rechterhersenhelft. Bewegende beelden en gewaarwordingen roepen nieuwe beelden en gewaarwordingen op en dit gaat oneindig door. Alsof zich een film scène voor scène afspeelt. Met dit deel van de hersenen ben je in staat overzicht te behouden en verbanden te leggen.

Hoe werkt woorddenken?

Woorddenken verloopt via de linkerhersenhelft en zorgt ervoor dat je mondeling overgedragen informatie opneemt. Beelden worden in abstracte begrippen gevat en er vindt een chronologische volgorde plaats. De linkerhersenhelft zorgt dat we kunnen analyseren, verklaren, verdedigen en argumenteren.

Hoe combineer je deze hersenhelften en welke voordelen levert dit op?

Om dit uit te leggen, begin ik met een statement: denken en begrijpen gaan verder dan woorden.

Zie bovenstaand verhaal over woorddenken en beelddenken. Daar probeer ik aan de hand van abstracte woorden uit te leggen wat het verschil is tussen deze hersenhelften. Dat kan ook anders, namelijk via onderstaande afbeelding.

Graphic

 

Hoe pas je dit toe in de praktijk?

Vertel je een verhaal en gebruik je daarbij beelden (storytelling) dan doe je een appèl op beide hersenhelften. Verhalen blijven beter hangen wanneer je beide hersenhelften aanspreekt.

Welke vier voordelen levert het inzetten van storytelling met behulp van visualisaties op: 

  • De structuur is in één oogopslag duidelijk. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. De boodschap is meteen helder.
  • Energiek verhaal en een aansprekende boodschap.
  • Herhaalbaar verhaal door visuele haakjes.
  • Gedeelde betekenisgeving.

Hoe zorg je ervoor dat je boodschap meteen helder is? Hoe vertel je een energiek verhaal met een aansprekende boodschap? Lees het in onze volgende blog.