Incompany traject met thuisleren?

Gepubliceerd op

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze opleidingen.

Aanmelden

Bij een incompany traject denk je niet meteen aan thuisleren. Bij PBLQ geloven we echter in de meerwaarde van ‘blended’ leertrajecten. Steeds vaker ontwikkelen we opleidingen waarbij plenaire bijeenkomsten worden gecombineerd met online leeractiviteiten. Deze modules zijn niet generiek maar speciaal door PBLQ adviseurs ontwikkeld.

Neerlands Diep, de academie voor publieke bouw- en infraprojecten, heeft PBLQ gevraagd een module over het werken in ketens en keteninformatisering te verzorgen binnen hun eigen leergang. In dat kader heeft PBLQ een onderdeel verzorgd in een blended variant. 

Blended opleidingen zijn opleidingen waarbij online en plenaire leeractiviteiten samenkomen binnen één opleiding. Je kunt hierbij denken aan een artikel dat vooraf bestudeerd dient te worden, maar het kan ook een filmpje zijn van internet dat bekeken moet worden of een opdracht die vooraf uitgewerkt en ingezonden moet worden. Het uitgangspunt is hierbij dat het leren al thuis start en dat tijdens de bijeenkomst activiteiten kunnen plaatsvinden van een hoger cognitief niveau. Hierdoor verlengen en intensiveren we de leerervaring wat uiteindelijk het leerrendement van de opleiding verhoogt. Om deze blended leertrajecten te faciliteren, maakt PBLQ gebruik van een digitale leeromgeving.

Het uitgangspunt is dat het leren al thuis start en dat tijdens de bijeenkomst activiteiten kunnen plaatsvinden van een hoger cognitief niveau.

Voor de opleiding over ketens en keteninformatisering heeft PBLQ, in samenspraak met Neerlands Diep, een online animatie ontwikkeld. In deze animatie wordt op duidelijke en interactieve wijze de benodigde introductie geboden op het thema 'ketens'. Deelnemers leren vooraf de basisbegrippen kennen, en krijgen zicht op uitdagingen en succesfactoren van het werken in ketens. De deelnemers kunnen deze introductie zo vaak bestuderen als wenselijk is en op een plek en tijdstip naar keuze. Daarna wordt de deelnemers gevraagd om de theorie toe te passen op een aangeboden casus uit het werkveld én op hun eigen situatie. Het geheel neemt ongeveer 45 minuten in beslag. Ook is de stof opgeknipt in blokken van ongeveer 15 minuten die makkelijk in te passen zijn in het hectische werk- en privéleven van tegenwoordig. Door de combinatie van theorie en opdrachten veranderen de online activiteiten van alleen maar voorbereiden van de klassikale sessie naar een integraal onderdeel van de opleiding.  

Onze adviseurs Richard van Breukelen en Ruud Mollema merken, als begeleiders van het klassikale deel, duidelijk het verschil met een traditionele aanpak. Het startpunt van een bijeenkomst ligt niet meer bij een introductie op een thema. Deze hebben de deelnemers immers al zelfstandig bestudeerd. Dat geeft veel meer mogelijkheden voor verdieping. Deelnemers geven aan dat ze hierdoor meer uitkijken naar de sessie en al beter voorbereid van start konden gaan.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze opleidingen.

Aanmelden