Stormpoolen

Gepubliceerd op

Vragen?

Ilse de Jonge

Jonge Informatieprofessional

06 24 92 98 11 06 24 92 98 11
Stuur mij een e-mail

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over ons traineeship.

Aanmelden

Twee weken geleden schreef ik een column over meer cohesie binnen de samenleving. Ik denk dat ik er maar een reeks van moet gaan maken. Want die winterse stormdag laatst (je weet wel, die dag-dat-de-NS-er-mee-ophield) zorgde weer voor een mooi voorbeeld.

Vragen?

Ilse de Jonge

Jonge Informatieprofessional

06 24 92 98 11 06 24 92 98 11
Stuur mij een e-mail

Ik ben zelf niet echt een twitteraar, maar soms vind ik het een handig medium. Ik wilde die dag met de trein naar Gouda voor een interview dat ik die dag eigenlijk moest afnemen, maar dat lukte niet. Ik wilde vervolgens met de tram vanaf mijn werkplek bij Logius weer terug naar huis, maar dat ging ook niet. Twitter vertelde me wat de laatste stand van zaken was. Balen? Nee joh. Samen met collega’s filmpjes bekijken van wegwaaiende daken, fietsen en mensen. Samen huiveren en blij zijn dat je lekker binnen zit. Wat een geluk hadden wij. Samen met de andere collega’s uit Den Haag, van veel verder weg kwamen ze die dag immers niet. Stiekem was het best gezellig.

Het was ook meteen de dag van de oprichting van #Stormpoolen. Niet door de NS bedacht, wel door de NS gedeeld. Een manier om het gebrek aan treinen op te vangen. Mensen met een auto of juist zonder konden melden waar ze heen wilden of gingen en hoe laat. Ouderwets liften maar dan nieuwe stijl. Cohesie binnen de samenleving, want iedereen had hier last van. Meer begrip voor elkaar; iedereen kan immers stranden. En het wordt helemaal interessant wanneer willekeurige burgers bij elkaar een uur in de auto belanden. 

Stormpoolen

Valt het jou ook wel eens op hoezeer de NS sowieso al voor cohesie binnen de samenleving zorgt? Niet alleen maar door mensen aan een lift-platform met een hashtag te helpen wanneer er overal door het land bomen op het spoor liggen. Ook niet alleen maar door willekeurige mensen enige tijd dicht bij elkaar in de buurt te laten zitten in de soms wat krappe treinbankjes. Bedenk eens hoe gezamenlijk klagen ons verbindt. In de lift, op de gang of bij de koffie. 

Een tijdje terug stond ik op een borrel openlijk te klagen over van die ‘home’ en ‘love’ letters die je in je huis kunt neerzetten of ophangen. En hoe ik niet begreep dat mensen dat doen. Dat is toch geen gezicht. Mijn vriendin keek me geschrokken aan. “Dat moet je niet zeggen joh, straks beledig je nog iemand! Het zal je verbazen hoeveel mensen dit in hun huis zetten.” Ik bied nu maar vast mijn excuses aan voor de lezers die ik met mijn column vandaag beledig. Ik bedoelde het niet kwaad. 

Mijn punt is – klagen is alleen fijn als je weet dat de ander het ook klaagwaardig vindt. Op de werkvloer ken je elkaar niet altijd even goed, en klagen over de woorden ‘home’ en ‘love’ in iemands huis is gevaarlijk. Misschien beledig je die ander. Dat komt de werksfeer niet ten goede (nogmaals, sorry!). Maar klagen over de NS kan altijd. Die zijn het gewend. Blaadjes of bomen of sneeuw op de rails; ze rijden nooit, komen altijd te laat en het is werkelijk áltijd vol. Als je de klagers mag geloven. Klopt dit helemaal? Nee. Geeft het? Niet echt. De NS geeft ons de nodige cohesie. In de trein, op het station, in de auto, en bij de koffieautomaat.

Columnreeks

Deze column maakt onderdeel uit van een tweewekelijkse reeks, waarin Jonge Informatieprofessional Ilse de Jonge schrijft over iets wat ze meemaakt in haar dagelijks leven. Over de relatie tussen overheid en burger en de invloed van digitalisering op de samenleving. Over wat ze ziet tijdens haar werk als Jonge Informatieprofessional of leert tijdens haar opleiding, de Master of Public Information Management (MPIM). Over de invloed van digitalisering, het nieuws en de wereld om haar heen, maar ook over haar collega's, ambtenaren, borrelen op het plein en vergaderingen op maandagochtend.

Lees hier de andere columns van Ilse

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over ons traineeship.

Aanmelden