Mensgerichte verkeersdrukte

Gepubliceerd op

Vragen?

Ilse de Jonge

Jonge Informatieprofessional

06 24 92 98 11 06 24 92 98 11
Stuur mij een e-mail

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over ons traineeship.

Aanmelden

Elke dag fiets ik over de Grote Marktstraat naar mijn werk. Toen mijn oom uit Australië hier op bezoek was, verbaasde hij zich over de verkeersstromen op het kruispunt Grote Marktstraat – Spui. Dat ik daar elke dag overheen kon fietsen zonder gestrest of gewond aan te komen op mijn werk, begreep hij niet.

Vragen?

Ilse de Jonge

Jonge Informatieprofessional

06 24 92 98 11 06 24 92 98 11
Stuur mij een e-mail

Het Haagse centrum is autovrij gemaakt, maar de trams, bussen, wandelaars en vooral fietsers wandelen of rijden hier in grote getale en soms met flinke snelheid allemaal door elkaar. Hoewel het in de spits soms een beetje een rot punt is, heb ik er verder weinig last van. Mijn oom snapt er niks van: hoe komt het dat er geen ongelukken gebeuren?

Ik ben verliefd op mijn stad, op Den Haag. Toch heb ik al eerder een column geschreven waarin ik juist het beleid in Amsterdam als voorbeeld nam. Vandaag kwam ik alweer een boeiend voorbeeld in Amsterdam tegen. Op het Amsterdamse Alexanderplein, ook een druk verkeerskruispunt, wordt namelijk al lang geklaagd over de verkeersdrukte en verkeersonveiligheid. Fietsers staan er om bekend om de stoplichten zo veel mogelijk te negeren, en dat maakt het er niet veiliger op. De gemeente Amsterdam heeft vorig jaar voor een onorthodoxe proef gekozen: de verkeerslichten op het kruispunt werden helemaal uitgeschakeld. 

Foto kruispunt Grote Markt - Spui

Na onderzoek bleek dat 60% van de ondervraagde fietsers de verkeerssituatie verbeterd vonden. Mensen leken beter op te letten, in plaats van star naar het stoplicht te staren. Er was een duidelijke wijziging in het gedrag van de weggebruikers ontstaan. Men remde vaker af en mensen communiceerden met elkaar met ogen en lichaamstaal. Mensen blijken te onderhandelen met elkaar in een paar seconden. Ze geven of nemen voorrang door met elkaar te communiceren. Mensen houden meer rekening met elkaar. De proef was een succes en de verkeerslichten op het kruispunt zijn inmiddels verwijderd. 

Wat een goed voorbeeld. Het schijnt wel even geduurd te hebben voor de proef doorgang kon vinden, maar het resultaat mag er zijn. Ik hoop dat Den Haag hier een voorbeeld aan neemt en dit ook oppakt, kruispunten meer mensgericht ontwerpen. In het autovrije centrum is het misschien niet meer nodig maar ik kom onderweg soms genoeg andere kruispunten tegen waar een beetje menselijker gedrag het kruispunt veiliger maakt en het algemeen klimaat een klein beetje socialer en aangenamer. 

Wat zou het leuk zijn als gemeenten dit grootschalig zouden gaan doen. Want uit deze proefresultaten bij de gemeente Amsterdam blijkt dat mensgerichte kruispunten niet alleen verkeersveiligheid bevorderen maar ook de leefomgeving een beetje socialer maakt. Meer interactie tussen weggebruikers leidt tot meer acceptatie, en zo tot meer cohesie binnen de samenleving. Een mooi streven voor de toekomst van onze maatschappij. Zodat mijn oom uit Australië zich kan blijven verbazen over dat gekke kleine Nederland.

Columnreeks

Deze column maakt onderdeel uit van een tweewekelijkse reeks, waarin Jonge Informatieprofessional Ilse de Jonge schrijft over iets wat ze meemaakt in haar dagelijks leven. Over de relatie tussen overheid en burger en de invloed van digitalisering op de samenleving. Over wat ze ziet tijdens haar werk als Jonge Informatieprofessional of leert tijdens haar opleiding, de Master of Public Information Management (MPIM). Over de invloed van digitalisering, het nieuws en de wereld om haar heen, maar ook over haar collega's, ambtenaren, borrelen op het plein en vergaderingen op maandagochtend.

Lees hier de andere columns van Ilse

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over ons traineeship.

Aanmelden