Voorsprong op je carrière

Interview met Richard van Schaik en Sandra Taal

Gepubliceerd op

Volgens jonge informatieprofessionals Sandra Taal en Richard van Schaik staan we aan de wieg van een omslag in de informatiesamenleving: "Eén waarin de digitale wereld een nog prominentere rol krijgt." Een gesprek over nieuwe mogelijkheden en toekomstdromen.

Sandra en Richard behoren tot de veertien deelnemers aan het twee jaar durende traineeship informatiemanagement van PBLQ. Ze worden ook wel jonge informatieprofessionals genoemd. Jong staat in dit geval niet alleen voor hun leeftijd, maar vooral voor hun energie, ambitie en tomeloze inzet.

Richard van Schaik en Sandra Taal, Jonge Informatieprofessionals
Richard van Schaik en Sandra Taal, Jonge Informatieprofessionals

Waarom hebben jullie voor het traineeship informatiemanagement gekozen?

Richard: "Naast Europese Politiek heb ik ook Technische Informatica gestudeerd. Dit traineeship is voor mij de perfecte combinatie van beide interessegebieden en geeft me nog meer inzichten en vooral werkervaring. Ik denk dat dit programma me een behoorlijke voorsprong geeft in het doorstromen naar de juiste functie."

Sandra: "We staan aan de wieg van een omslag in de informatiesamenleving. Eén waarin de digitale wereld een nog prominentere rol krijgt. Data is het nieuwe goud. Daar komen maatschappelijk relevante onderwerpen bij kijken waarin de overheid nog op zoek is naar de rol die ze daarin moet spelen. Het is ontzetttend interessant om aan die wieg te staan."

"Ieder van ons brengt zijn eigen expertise mee"

Hoe helpt dit programma jullie om daarin een betekenisvolle rol te spelen?

Sandra: "Naast dat we drie opdrachten van acht maanden bij verschillende organisaties binnen de publieke sector uitvoeren, volgen we een speciaal voor PBLQ opgezette masteropleiding Public Information Management. Daardoor doen we niet alleen veel ervaring op, maar vergaren we ook veel kennis."

Richard: "Je moet je bedenken dat ieder van ons al minimaal één master heeft afgerond. Daarnaast hebben we allemaal ook al behoorlijk wat werkervaring opgedaan voordat we aan dit traineeship begonnen. We brengen dus onze eigen expertises mee die we door dit programma verder kunnen uitbouwen."

Die werkervaring is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan dit traineeship. Waar hebben jullie je in gespecialiseerd?

Sandra: "Ik heb na mijn studie bestuurskunde een promotietraject afgerond bij de faculteit rechtsgeleerdheid. Daar heb ik als bestuurskundige gewerkt op het gebied van kennismanagement. Ik heb onder meer gekeken naar hoe je met behulp van ICT-systemen de kennis van iedere werknemer kon bundelen, zodat die kennis voor alle collega's beschikbaar werd."

Richard: "Mijn interesse lag altijd al bij het proces: verandermanagement. Daarom heb ik een tijd bij een bedrijf gewerkt die ict-toepassingen maakte om het parlementaire proces beter in kaart te brengen. Ik vond zowel het IT-product als de gebruikerskant interessant. Daar ben ik dan ook via dit traineeship in verder gegaan.

In wat voor opdrachten komen jullie terecht met die ervaring en interesses?

Sandra: "Mijn eerste opdracht was bij het ministerie van Veiligheid en Justitie waar ik voor de uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen werkte. Door een verandering in die keten moest ik in kaart brengen hoe we de organisatie konden optimaliseren, rekening houdend met de belangen van alle ketenpartners. Heel interessant!"

Richard: "Tijdens mijn eerste opdracht bij het ministerie van Economische Zaken heb ik drie opdrachten gedaan: ik heb een intern tevredenheidsonderzoek uitgevoerd, de aansturing van de ICT-leverancier verbeterd en een pilot opgezet voor de invoering van een gedegen portfoliomanagement. Al die verschillende opdrachten komen overigens ook je persoonlijke ontwikkeling ten goede waar in de opleiding veel aandacht voor is."

"Als groep leren we niet alleen met elkaar maar vooral ook van elkaar"

Wat is de toegevoegde waarde van die masteropleiding?

Richard: "Naast de vaste modules die je veel kennis geven over onderwerpen als big data, verandermanagement of ketenregie, hebben we ook competentiedagen. Dat zijn dagen waarop we ons concentreren op één onderwerp zoals persoonlijke effectiviteit of adviesvaardigheden."

Sandra: "De modules sluiten naadloos aan op de praktijk waarin we werken. Maar ook het sociale aspect van de opleiding is belangrijk. Als groep leren we niet alleen met elkaar maar vooral ook van elkaar, doordat we cases uit de praktijk bespreken. Doordat er geen onderlinge concurrentie is, help je elkaar te groeien."

Nog één opdracht en twee modules te gaan voordat jullie dit traineeship afronden. Weten jullie inmiddels waar je over tien jaar wilt zijn?

Sandra: "Uiteindelijk wil ik graag de academische wereld en de praktijk samenbrengen. Een combinatie van beiden, door me voorlopig volledig te specialiseren op één onderwerp, lijkt me fantastisch!"

Richard: "Ik zou het leuk vinden om als kwartiermaker organisaties te helpen om innovatiever te worden door het inzetten van nieuwe technische mogelijkheden. Met het netwerk, de kennis en ervaring die we hier hebben opgedaan gaat dat zeker lukken!"

Ook Jonge Informatieprofessional worden bij PBLQ?

Je kunt aan het traineeship deelnemen als je over minimaal 2 jaar werkervaring beschikt en een academische master hebt afgerond. Je hoeft geen achtergrond in IT te hebben, maar wel interesse in informatiemanagement en nieuwe technologieën. Daarnaast heb je affiniteit met de publieke sector. Ben je nieuwsgierig geworden naar het traineeship, voldoe je aan de criteria en wil je PBLQ beter leren kennen? Solliciteer nu!

Solliciteren