Kwaliteit, kennis en kunde:

Doorbreek de schotten tussen bedrijfsleven en overheid

Gepubliceerd op

Vragen?

Ester de Jong

Adviseur

06 50 54 96 46
Stuur mij een e-mail

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze activiteiten en meld je aan voor de nieuwsbrief.

Aanmelden

Onlangs was ik met een groep Jonge Informatieprofessionals van PBLQ op studiereis in Estland. Estland staat internationaal bekend als voorloper op het gebied van de digitale overheid.

Vragen?

Ester de Jong

Adviseur

06 50 54 96 46
Stuur mij een e-mail

Estlandse doorpakkers

Over thema’s als eID, digitale handtekeningen en blockchain wordt in Nederland veel gepraat en geschreven. Estland heeft daadwerkelijk zaken gerealiseerd. Pragmatische doorpakkers, zo zou ik de Esten willen noemen. En daarnaast ook ondernemers, die op slimme wijze hun efficiënt en effectief functionerende e-overheid als exportproduct in de markt zetten. Lang niet alles wat ze doen in Estland is wereldschokkend. Bijvoorbeeld de voor-ingevulde belastingaangifte. Die kennen wij in Nederland toch ook al jaren. 

In vergelijking met de Esten kennen we hier in Nederland een behoorlijk verzuilde beroepsbevolking als het gaat om informatiemanagement en ICT. 

De waarde van kruisbestuiving

Waar de Estische en de Nederlandse overheid duidelijk van elkaar verschillen is op het vlak van personeel: de mensen die het moeten doen. In Nederland lijkt er een muur te staan tussen de publieke en private sector. Ofwel je bent werkzaam bij de overheid, of in het bedrijfsleven. Werknemers of leidinggevenden die de overstap van overheid naar bedrijfsleven maken komen nog wel eens voor, andersom zelden. Zelf ken ik niet veel voorbeelden. In vergelijking met de Esten kennen we hier in Nederland een behoorlijk verzuilde beroepsbevolking als het gaat om informatiemanagement en ICT. 
 

In Estland is dat anders. Daar is het totaal niet ongebruikelijk om een periode bij de overheid te werken en vervolgens enkele jaren in bijvoorbeeld de financiële sector aan de slag te gaan. Het ontwikkelen van de Estische generieke digitale infrastructuur was succesvol dankzij publiek private samenwerking. Banken en overheid hebben sámen het vraagstuk van digitale identificatie en authenticatie (identity management) al rond de eeuwwisseling opgelost. De Esten gebruiken hun – door de overheid verstrekte – identiteitskaart ook om in te loggen in hun digitale bankomgeving. 

Actie nodig om te professionaliseren

Vorig jaar publiceerde PBLQ een voorstel voor een ICT-paragraaf voor een komend regeerakkoord, het deltaplan ICT. Een van de thema’s die centraal stond was kwaliteit, kennis en kunde. We constateerden dat betreft ICT en digitalisering sprake is van een algemeen kennistekort. Zowel bij politici en bestuurders als bij de overheidsorganisaties, op alle niveaus.

Om dit probleem tackelen deden we vijf aanbevelingen:

  • Investeer in de kennis onder politici, bestuurders en topmanagement.
  • Investeer als overheid in specialistische ICT-kennis.
  • Ontwikkel sourcingsmodellen die aansluiten bij de nieuwe vormen van ontwikkeling van ICT-voorzieningen.
  • Beleg de verantwoordelijkheid voor de inkoop van ICT-voorzieningen voor het primaire proces bij de organisatie die voor dat proces verantwoordelijk is.
  • Vernieuw de overheid van onderaf door verjonging en biedt jonge talenten een innovatieve werkomgeving.

Op basis van mijn ervaringen in Estland zou ik hier graag een zesde aanbeveling aan toe willen voegen:

Zorg dat er een kruisbestuiving op gang komt tussen mensen uit de publieke en uit de private sector. Laat medewerkers – met behoud van arbeidsvoorwaarden – een flinke periode meelopen in de andere sector.

(Deze blog is onderdeel van een reeks waarbij Ester de Jong en Richard van Breukelen ingaan op de negen thema's uit het Deltaplan ICT)

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze activiteiten en meld je aan voor de nieuwsbrief.

Aanmelden