Hoe krijg je de gebruiker centraal?

Gepubliceerd op

Vragen?

Ester de Jong

Adviseur

06 50 54 96 46
Stuur mij een e-mail

Vragen?

Ester de Jong

Adviseur

06 50 54 96 46
Stuur mij een e-mail

Hoe krijg je de gebruiker centraal? luidde de titel van mijn scriptieonderzoek in het kader van de Master of Public Information Management (MPIM). De gebruiker centraal is een onderwerp dat de laatste tijd steeds meer onder de aandacht komt dankzij het initiatief Gebruiker Centraal en de Digicommissaris Bas Eenhoorn. Een manier om gebruikers centraal te stellen bij het ontwikkelen van digitale overheidsdiensten voor burgers is het toepassen van usabilitymethoden. Usability is zowel een kwaliteitseigenschap van een gebruikersinterface als een verzamelnaam voor methoden om de gebruiksvriendelijkheid van een product te verbeteren gedurende het ontwerpen en ontwikkelen. In dit artikel worden de belangrijkste conclusies uit het onderzoek beschreven. Ook volgen een aantal adviezen om usability in overheidsorganisaties hoger op de agenda te krijgen.