Not my cup of (IC)T?

Beleid en ICT

Vragen?

Beleidsmedewerkers en directeuren denken nog regelmatig dat ICT iets is waar alleen de ICT-club mee te maken heeft. Veel van de programma’s en projecten waar zij verantwoordelijk voor zijn hebben tegenwoordig echter een aanzienlijke digitale component. Waar moet je op letten als je zoiets in goede banen moet leiden (en hoe zorg je ervoor dat je niet in negatieve zin de pers haalt)? Wat kun je aan de techneuten overlaten en op welk moment is het belangrijk dat je je er zelf mee bemoeit?

Vragen?

Zondag met Lubach over commissie Elias

Sinds de commissie Elias – en niet in het minst de uitzending van Zondag met Lubach daarover – liggen de uitgaven van de overheid aan ICT onder een vergrootglas. Als we samen met beleidsmedewerkers en/of directeuren de aflevering van Lubach bekijken zie je ze denken: “dat gaat mij niet overkomen!”.

Dat is meteen ons aangrijpingspunt voor de leergang Beleid en ICT die we ontwikkelden. Je eigen praktijk is hier het uitgangspunt. We zoomen samen met je collega’s in op de digitale component van je eigen projecten en kijken, eventueel samen met experts, wat er beter kan. Dat je daarbij meteen kennismaakt met de meest recente ICT-termen, methoden en theorieën zien we als een mooie bijvangst. Je hebt namelijk niets aan al die theorie als je niet in staat bent die toe te passen op je eigen praktijk. Dit doen we in groepen van ca. 15 personen, het liefst van dezelfde afdeling of directie. Zo leer je ook elkaars denkbeelden kennen en ontwikkel je gemeenschappelijke taal op het gebied van Beleid en ICT wat het meteen makkelijker maakt om over elkaars schouder heen te kijken.

Een speciaal onderdeel van de leergang is dat we samen met een uitvoeringsorganisatie het gesprek aangaan.

Voor de (rijks)overheid betekent het ook regelmatig dat je sturing moet geven aan een uitvoeringsorganisatie of marktpartijen die belast zijn met uitvoering; ook op het gebied van ICT. Een speciaal onderdeel van de leergang is dan ook dat we samen met zo’n uitvoeringsorganisatie het gesprek aangaan. We gaan dus niet praten over maar we gaan praten met. Dat levert boeiende discussies op en verbetert wederzijds begrip. Ook hier pakken we weer een reële situatie of een reëel probleem aan. Geen fictieve casus, maar na afloop van de sessie een daadwerkelijke verbetering in je eigen praktijk.

Kost het veel tijd? Nou nee, dat valt wel mee. De leergang die we hier beschrijven bestaat uit vier dagdelen, verspreid over een periode van zo’n 12 weken. Dit vergt natuurlijk wel een gedegen gezamenlijke voorbereiding. Maar ook die doen we samen met je eigen ICT-organisatie of CIO-office, zodat ook de begeleiding van de leergang aansluit bij de praktijk van je eigen organisatie.